tirsdag den 15. september 2015

Børns samlinger

Børn samler på alt muligt!
Fra de kan gå selv, samler de pinde, sten og hvad de ellers finder på deres gåture med forældre, vuggestue og børnehave.
De finder blomster, som de med stor iver viser frem, fordi det i deres øjne er den smukkeste blomst, selvom vi måske bare trækker på smilebåndet og fortæller barnet at ja, det er en flot mælkebøtte, du har fundet, eller hvad det nu er, de stolte kommer med.
Jeg fandt fx lige denne tørrede blomst på min computerhøjttaler, som Lina tidligere er kommet med til mig. Køn er den ikke mere, men da jeg fik den, var det den smukkeste blomst hun kom med, og jeg er så heldig at hun stadigvæk kommer med nye jævnligt. Desværre synes hun at stilken er opreklameret, så jeg får kun blomsterhovederne, indtil hun lærer at man kan putte dem i vase, når stilken bliver på.



Det er først, når de bliver ældre og opdager hvad andre samler på, at sten og andre gratis glæder pludselig bliver uinteressante, og det er egentlig lidt synd, at det ender sådan, for barndommens glæde over, for andre temmelig ubetydelige ting, er noget af det mest fantastiske!

Supermarkeder har i de senere år "opfundet" børnenes behov for samlekort, som man får gratis med ved køb af varer for et bestemt beløb.
Det er supersmart, for ingen af børnene vil være udenfor i deres børnehave, sfo eller hvad de går i, så de vil automatisk lokke forældrene til at handle i de butikker, der har samlekort, og som oftest lykkes det, da de fleste typisk, bare vil have indkøbene overstået hurtigt, så man kan komme hjem tilæ aftensmaden, og hvis man så samtidig kan glæde børnene og måske slippe for sure og hysteriske børn i ulvetimen, er det hele turen til den specifikke butik, som man måske ikke handler i særligt tit, værd.

Indtil videre er jeg hoppet med på Føtex dillen med dyrekort, og Lina er den heldige indehaver af to fulde dyrekortsmapper, som hun faktisk ikke rigtig har kigget i, da hun har fået at vide hun ikke må ødelægge kortene, og hvad er der ved noget, man ikke må lege med?

Meny har for nyligt lavet Disney-mappen, men vi handler sjældent i deres butikker pga placering, så den "fælde" faldt jeg først rigtigt i, da jeg begyndte at få en masse kort foræret af Michelle. 
Lina har så også bidt i et par af kortene, men denne gang gider jeg ikke passe vildt meget ekstra på bogen, selvom jeg kan mærke, at det vist mere er mig, der samler end Lina selv.
Takket være Michelle, min partner-in-crime eller skulle jeg drille og sige partner-in-curl, mangler der nemlig kun 10 kort i Linas samling.
Hurra!!! og hvad så? 
så kan den stå i reolen og optage plads, for der er jo ikke meget leg i kortene for en pige på 3½, selvom siderne i mappen kommer med forslag til leg.

Jeg har derfor besluttet mig for, at jeg ikke gider samlekort næste gang, de dukker op, medmindre Lina selv beder om dem.
For det er sq spild af tid og ressourcer, når man har en kronisk sygdom, der gør, at man skal vælge sine gøremål med fornuft.
Jeg har to gange med føtex's dyrekort haft gang i at sende kort frem og tilbage med postdanmark og udover den unødvendige udgift til porto, spilder det kort og godt min tid, som ville være bedre brugt på at læse en bog med min dejlige datter, eller lege med hende, når hun synes vi skal lege med babyerne (bamser).

Hvis der er et marked for det på DBA eller lign, sætter jeg derfor de to samlebøger fra Føtex til salg, og hvis hun så vil have dem på et tidspunkt igen, må vi jo så se, om vi kan fremskaffe dem igen, og hvis ikke det er muligt, er det sq et first-world-problem.

Hvis det er muligt at få nogle penge for dem, kan de jo så passende gå til My Little Pony figurer, som hun selv er blevet interesseret i, efter hun har set kusinernes samlinger med flere ponyer og fået en foræret af mormor og morfar i lørdags.


Den hun fik for flere måneder siden af farmand ved et tilfælde, er derfor fundet frem igen, plus der er indkøbt et par ekstra, hvoraf hun allerede har fået den ene, og de sidste ligger gemt i skabet til en øv-dag, hvor der skal muntres op, eller til pakkekalenderen, som jeg heldigvis snart har styr på takket være Ebay og reshopper.




Linas My Little Pony samling består pt af: Sweety swirl, Fluttershy & Fizzypop, som altså har venner liggende i både gemmerne hos mormor og vores kalendergaveskab, som heldigvis ikke er opdaget endnu.

Collect them all-trippet kører altså i bedste velgående, men denne gang både kan og må der leges lystigt med samlingen, og hvis jeg er rigtig heldig, må jeg endda være med!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar